Sunday 20 July 2008

Din ciclul MARI ROAMANI ....De ce Cioran si-a renegat poporul.....


"Mărturisesc că am considerat odinioară ca o ruşine faptul de a aparţine unei naţii oarecare, unei colectivităţi de învinşi, asupra originii căreia nu-mi era îngăduită nici o iluzie. Credeam - şi poate că nu mă înşelam - că noi ne tragem din drojdia barbarilor, din resturile marilor năvăliri, din acele hoarde care, ostenind să-şi continue drumul spre Apus, s-au aşezat de-a lungul Carpaţilor şi Dunării, căutându-şi un culcuş ca să vegeteze - masă de dezertori la graniţele Imperiului Roman, vulg mizerabil spoit cu un pic de latinitate"

"Cum poţi să fii român? - Era o întrebare la care nu puteam să răspund decât printr-o durere de fiece clipă. Urându-i pe ai mei, urându-mi ţara şi ţăranii ei atemporali, îndrăgostiţi de toropeală şi crpând de stupizenie, mă ruşinam că mă trag din ei, îi renegam, refuzam să accept subeternitatea lor, certitudinile lor de larve osificate, visarea lor geologică. În zadar le căutam pe chip freamăul sau semnele revoltei: în ei, vai! murea încet maimuţa. La drept vorbind, nu aparţineau oare regnului mineral? Neştiind cum să-i scutur, cum să-i însufleţesc, îmi trecu prin minte să-i extermin. Dar nu poţi masacra pietrele:"

Stim bine ca Cioran a trait la Paris .....stim de asemenea ca tinea o legatura permanenta cu TARA SA ...fratele,familia,prietenii....am citit scrisorile lui acum cateva luni ....Este un altfel de om total diferit de cel din carti...mult mai sensibil ,mult mai uman ,mult mai romanesc....am fost surprins sa vad cum trimitea regulat pachete celor de acasa .....Aud la tot pasul ca Cioran si-a renegat tara ,...in anii tineretii ....se poate dar sa nu uitam ca prin perioada asta au mai trecut mari nume ...intr-adevar sa nu ai o istorie ca a Germaniei sau Frantei iti da un sentiment de inferioritate dar cu timpul iti dai seama ca e doar un sentiment vag ... nu stiu cate a inteles Cioran dar dadandu-si seama de textele rautacioase care le-a scris in tinerete s-a gandit sa se revanseze si a scris Mon Pays .....dar aceleasi aforisme .....
Oare de ce si-a renegat poporul ....pentru ca a fost un geniu ........toate geniile au tendinta sa faca asta

No comments: